zondag 19 oktober 2014

De verleidelijke gedachte.

Sinds we in de stad wonen, is onze relatie met onze auto grondig veranderd.

Verplaatsingen binnen de stadskern gaan veel sneller zonder auto. Altijd. Ik fiets dagelijks ontelbaar veel aanschuivende auto's voorbij, om daarna nog eens in te slaan in de eenrichtingsstraatjes waar zij niet in mogen. Dan gniffel ik eens.

Ook voor tripjes naar de stadsranddorpen kiezen we meer en meer voor de fiets of bus. Over de bus ga ik hier niet uitweiden, dat is altijd een verhaal en avontuur apart.

Maar ik geef het toe, ik ontzie het me vaak om de fiets te nemen. De verleidelijke gedachte komt steeds terug.
Dan loop ik in gedachten eerst de hele route af, en lijkt die 4 km toch eigenlijk wel echt ver. Dan zie ik mezelf puffend en zwetend trappen. En dan zie ik mezelf ter plaatse aankomen, met een onbehaaglijkheid omdat ik vermoed dat er een zweetgeurtje aan me hangt. En dan moet ik nog helemaal terug ook...
Eigenlijk, een auto, dat is toch sowieso sneller dan een fiets? Zelfs als ik op die drukke punten eventjes moet aanschuiven, ben ik nog eerder ter plaatse... en tijd uitsparen is zo handig, want ik heb vandaag nog een en ander te doen. Bovendien kan ik dan nog snel een ommetje maken om even binnen te springen in winkel X. Dus hup, vlug in de auto.

Het is zo'n verleidelijke gedachte.Ik heb het gevoel dat een auto voor m'n deur een buitengewone aantrekkingskracht op me uitoefent. Alsof het ding imaginaire tentakels heeft die me naar de bek van het beestje toe willen trekken.

Er is een tijd geweest dat ik dat niet besefte. Dat de auto nemen vanzelfsprekend was. Behalve dan op een paar uitzonderlijk, stralend mooie vakantiedagen.

De laatste jaren heb ik de aanwezigheid van de geniepige tentakels doorgehad. Ik heb er vaak aan proberen te weerstaan, en even vaak gefaald.

De laatste maanden word ik steeds weerbaarder tegen de tentakels, en nam ik toch al vele keren de fiets * voor die 4 km bijvoorbeeld. En man, ik sta er altijd van versteld hoe vlot dat toch maar gaat!
Puur rationeel gezien klopt het dat je eerder aankomt met de auto. De waarheid is echter dat dat vaak niet meer dan een kwartier scheelt.
De fiets neemt een kwartier (plus nog eens een kwartier in de terugweg) langer van mijn dag in beslag, maar ik krijg er tegelijk ook twee keer een kwartier langer verse lucht en lichaamsbeweging bij - goed voor mijn geest en lichaam. Gratis. Bovendien bespaar ik mezelf per fietsrit 0.30 euro per km**, en zorg ik voor het milieu alsook voor vlotter verkeer voor mijn medemens.

Echt, u moet het eens proberen deze week. Laat u niet doen door de verleidelijke gedachte, maar laat u verrassen van hoe weinig tijd de fiets eigenlijk van je afpakt, en hoeveel voldoening ze je teruggeeft!




*  Reden volgt later.
** = berekening van hoeveel de diesel+verzekering+onderhoudskosten ons per km kost. Meer daarover ook later.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten